מוד אחד מפתיע מצית מחדש את התקווה ל-FSR 4 בכרטיסים ישנים
FSR 4 הוא הקפיצה הגדולה של AMD לעולם ה-AI בתחום השחזור הגרפי. עם שיפור חד באיכות התמונה ומענה ישיר ל-DLSS של Nvidia, מדובר באחד השדרוגים הכי מסקרנים של השנה.
אבל יש בעיה: הטכנולוגיה זמינה כרגע רק לדור החדש – Radeon RX 7000 עם ארכיטקטורת RDNA 4. רק הכרטיסים הללו כוללים מאיצי AI מובנים הדרושים לעבודה עם FSR 4.
ופה נכנס לתמונה הקהילה.
מודר בשם Virtual-Cobbler-9930 מהפורום r/radeon הצליח להריץ את FSR 4 על כרטיס Radeon RX 7900 XTX – שבכלל לא תומך בטכנולוגיה רשמית. וכל זה – בלינוקס.
איך זה עובד בפועל?
התהליך מפתיע בפשטותו – אבל דורש ידע טכני:
- 📦 טלאי לספריית Mesa: מדמה תמיכה ב-FP16 (דיוק חישובי דרוש ל-FSR 4).
- 🧩 שימוש בכלי OptiScaler: מחליף בין מנועי upscaling – כולל DLSS, XeSS ו-FSR.
- 🎮 פקודת Proton: כדי להפעיל את השדרוג גם במשחקי Windows שרצים בלינוקס.

כך הצליח המודר להריץ FSR 4 בכותרים כמו:
- Cyberpunk 2077
- Oblivion: Remastered
- Marvel Rivals

איכות תמונה משודרגת – על חשבון ביצועים
כמו ב-DLSS 4, גם כאן – השדרוג נראה לעין:
- הקווים חדים יותר
- פחות טשטוש בתנועה
- פחות ארטיפקטים מאחורי אובייקטים זזים
> הדגש כאן הוא על שחזור בעזרת למידת מכונה – ולא רק אלגוריתם מתמטי.
אבל זה לא בא בחינם. הנה ההשוואה:
| משחק | FSR 3.1 (FPS) | FSR 4 (FPS) | איכות תמונה |
| --- | --- | --- | --- |
| Cyberpunk 2077 | 85 | 56 | ⭐⭐⭐⭐☆ |
| Oblivion Remastered | 112 | 72 | ⭐⭐⭐⭐⭐ |
| Marvel Rivals | 98 | 65 | ⭐⭐⭐⭐☆ |
⚠️ כל הבדיקות ב-4K, ללא Ray Tracing.
ולמרות הירידה, הביצועים עם FSR 4 עדיין טובים משמעותית מהרצה ב-4K טבעי.

מה לגבי התמיכה הרשמית מצד AMD?
AMD כבר רמזה בעבר שייתכן ו-FSR 4 יגיע גם לכרטיסים ישנים יותר – אבל לא הבטיחה דבר.
המוד הזה מוכיח שזה אפשרי טכנית. אמנם לא מושלם, אבל עם אופטימיזציה נכונה – אולי אפילו רלוונטי רשמית.
> “זה לא עניין של חומרה – זה עניין של רצון מצד AMD”, סיכם מפתח באחת מהתגובות.
שורה תחתונה
✅ FSR 4 יכול לרוץ גם על RX 7900 עם קצת יצירתיות
📉 איכות תמונה מרשימה, ביצועים ירדו – אבל לא מתרסקים
💻 נדרש ידע טכני ולינוקס – עדיין לא לכל אחד
🔮 יש עתיד – אם AMD תרצה בכך