Firefox כבר לא מבטיח להגן על הנתונים שלכם – מה זה אומר?

Firefox כבר לא מבטיח להגן על הנתונים שלכם – מה זה אומר?

2 min read

מוזילה, המפתחת של Firefox, ביצעה שינוי משמעותי במדיניות שלה: ההבטחה שלא למכור את הנתונים האישיים של המשתמשים נעלמה מהאתר הרשמי. לטענתם, מדובר בצעד שנועד לשפר את השקיפות. אבל רבים בקהילה חוששים שמדובר במשהו אחר לגמרי.

שינוי קטן, השלכות גדולות

במשך שנים, מוזילה התחייבה בצורה חד-משמעית: "אנחנו לא מוכרים נתונים אישיים לעולם". ההצהרה הזו הייתה עמוד תווך של הדפדפן, והעניקה תחושת ביטחון למשתמשים.

אבל לאחרונה, ההתחייבות פשוט נעלמה מהאתר.

לפי מוזילה, הסיבה לכך היא שהמושג "מכירת נתונים" הפך למסובך מבחינה משפטית. בחלק מהמדינות, שיתוף נתונים אנונימיים עם שותפים עסקיים עשוי להיחשב כ"מכירה". כדי למנוע חוסר בהירות משפטית, הם העדיפו לשנות את הניסוח.

כעת, המסר שלהם נראה שונה לחלוטין:

> "אנחנו לא מוכרים את הנתונים שלכם במשמעות שאתם חושבים, אבל אנחנו חייבים לשתף מידע מסוים כדי להמשיך לפתח את Firefox".

למה מוזילה שינתה גישה?

המודל העסקי של Firefox מתבסס על דפדפן חינמי, שמומן לאורך השנים בעיקר דרך שותפויות מסחריות, כמו ההסכם עם Google שמאפשר לה להישאר מנוע החיפוש ברירת המחדל.

אבל זה כבר לא מספיק. מוזילה מחפשת דרכים נוספות לייצר הכנסות תוך שמירה על עקרונות פרטיות. לכן, היא מתכננת לשתף נתונים אנונימיים ומצורפים לטובת שיפור חוויית המשתמש ומודלים עסקיים חדשים.

לפי מוזילה:

- המידע אינו אישי (אי אפשר לזהות משתמשים באופן ישיר).

- הנתונים מוגנים באמצעות טכנולוגיות כמו _Oblivious HTTP (OHTTP)_, שמונעות מעקב פרטני.

- הם משמשים לשיפור השירותים, ולא לצורך בניית פרופילים פרסומיים.

במילים אחרות, Firefox לא הופך למעקב בסגנון Google Chrome, אבל כן מחפש מודל הכנסות חדש כדי לשרוד.

קהילת המשתמשים לא מרוצה

השינוי הזה התקבל בזעם בקהילת הקוד הפתוח. משתמשים ב-GitHub ו-Reddit הביעו כעס ותסכול:

- "לא מקובל!"

- "מוזילה לא יכולה לדרוש גישה כזו לנתונים שלנו."

- "Firefox הוא דפדפן, לא חברת דאטה!"

רבים מרגישים שFirefox מאבד את הערך המרכזי שלו – פרטיות אמיתית. משתמשים מאיימים לעבור לחלופות כמו Brave או LibreWolf, שמבטיחות אפס שיתוף נתונים.

האם Firefox עדיין מכבד את הפרטיות שלכם?

למרות הביקורת, מוזילה מבהירה: הנתונים שלכם עדיין מוגנים. אבל השאלה הגדולה היא:

👉 האם אפשר להציע דפדפן חינמי ושומר פרטיות לחלוטין – בלי מודל עסקי המבוסס על נתונים?

בעולם שבו Google ו-Apple שולטות בשוק, מוזילה מנסה למצוא דרך לשרוד. האם זה מהלך לגיטימי או בגידה בעקרונות?