אמזון מחייבת חזרה המונית למשרדים

אמזון מחייבת חזרה המונית למשרדים

3 min read

עידן הפיג'מה כקוד לבוש לעבודה מגיע לסיומו באמזון. ב-16 בספטמבר, המנכ"ל אנדי ג'סי הציב אולטימטום לעובדי החברה: החל מה-2 בינואר, כולם חוזרים למשרדים ולמרחבי העבודה הפתוחים. ההחלטה הזו מהווה תפנית חדה של 180 מעלות מהנהלים שאומצו במהלך מגפת הקורונה, שהחלה בסוף שנת 2019.

אמזון חוזרת בה מהעבודה מרחוק

לאחר שדרשה נוכחות של שלושה ימים בשבוע בפברואר 2023, אמזון עוברת לשלב הבא. ההנחיה ברורה: חמישה ימים במשרד, כמו לפני עידן הקורונה. החלטה זו עשויה להיות קשה לעיכול עבור 300,000 עד 350,000 עובדי המנהלה של החברה ברחבי העולם.

אנדי ג'סי, מנכ"ל החברה, מצדיק את השינוי בכך שלנוכחות הפיזית יתרונות חשובים: "במהלך חמש השנים האחרונות, אנחנו ממשיכים להאמין שהיתרונות של להיות יחד במשרד הם משמעותיים", כתב בהודעה פנימית. ג'סי מדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה פנים מול פנים, הלמידה מהסביבה והחיזוק של תרבות הארגון.

"אנחנו רואים שקל יותר לעובדים שלנו ללמוד, לתכנן, להתאמן ולחזק את התרבות שלנו; שיתוף פעולה והמצאות יחד הם קלים ויעילים יותר; והקבוצות נוטות להיות יותר מחוברות אחת לשנייה." גישה זו משקפת תפיסה מסורתית של עבודה, שבה הפרודוקטיביות נשענת על נוכחות פיזית, יותר מאשר על התוצאות בפועל – תפיסה שעלולה להיתפס על ידי חלק מהעובדים כהמעיטה בערך יתרונות העבודה מרחוק.

חזרה לאחור בניגוד למגמה?

ההחלטה של אמזון מגיעה בתקופה שבה חברות טכנולוגיה רבות אימצו מודלים של עבודה היברידית. גוגל, לדוגמה, בחרה במודל "3-2" (שלושה ימים במשרד, יומיים עבודה מרחוק), בעוד X, בהנהגתו של אילון מאסק, דחפה גם היא לחזרה מאסיבית למשרדים.

מעניין לציין שאמזון, שנוסדה בשנת 1994 על ידי ג'ף בזוס, טיפחה תמיד תרבות ארגונית ממוקדת חדשנות ומהירות ביצוע. החזרה למשרד עשויה להיתפס כניסיון להחיות את אותה תרבות, שאולי נחלשה במהלך תקופת העבודה מרחוק.

עם זאת, ההחלטה אינה אחידה לכל סניפי אמזון. "באתרים שהיו בהם משרדים גמישים לפני המגפה, כולל חלק נרחב מאירופה, נמשיך לפעול באותו אופן," ציין ג'סי, והדגיש גישה מותאמת יותר בהתאם לאזור.

מבצע "משרדים מלאים": ההימור המסוכן של אמזון

המהלך האסטרטגי הזה אינו חף מסיכונים. בשוק עבודה מתוח, במיוחד במגזר הטכנולוגיה, אמזון עלולה להתמודד עם אתגרים בשימור עובדים ובגיוסם. מחקרים עדכניים (כמו זה של דלויט) מראים כי גמישות בעבודה הפכה לקריטריון מרכזי עבור עובדים רבים, במיוחד עבור בני דור המילניום ודור ה-Z, שמרכיבים נתח הולך וגדל מכוח העבודה.

בנוסף, ההחלטה הזו מגיעה לאחר גל פיטורים באמזון, שהפחית את מספר העובדים ביותר מ-27,000 מאז סוף 2022. עבור חלק מהעובדים, הטיימינג עשוי להיתפס כעדין, במיוחד לאחר תקופת אי-ודאות ושינויים.

נזכיר גם שאמזון אינה רק חברת מסחר אלקטרוני פשוטה, אלא אימפריה של ממש. עם חטיבות כמו Amazon Web Services (AWS), המובילה העולמית בתחום מחשוב הענן, או אולפני הפקות תוכן, החברה פועלת במגזרים שבהם העבודה מרחוק הפכה לנורמה.

ההימור של הקבוצה אמיץ למדי: לנסות להחיות את החדשנות ושיתוף הפעולה באמצעות איחוד פיזי של העובדים. האם אסטרטגיה זו אכן תעודד יצירתיות ופרודוקטיביות? או לחלופין, תחריף את המתחים בתוך החברה? ייתכן שהניסוי הזה בקנה מידה גדול ייתן לנו כמה תשובות בהמשך.

- אמזון עלולה להתמודד עם אתגרים בשימור וגיוס עובדים, במיוחד בעולם הטכנולוגיה שבו גמישות בעבודה הפכה לדרישה מרכזית.

- ההחלטה לחזור למשרדים מגיעה לאחר גל פיטורים משמעותי בחברה, מה שעשוי להוסיף למתחים בקרב העובדים.

- אמזון, עם חטיבות כמו AWS ומגזרי הפקות תוכן, פועלת בתעשיות שבהן עבודה מרחוק הפכה לנורמה, והחזרה למשרדים עשויה להשפיע על יצירתיות ופרודוקטיביות.